dimarts, 20 de gener del 2009

Tot suma!


Per acabar de girar l'ona, no m’he pogut estar durant un parell de dies de fer proves amb aquest tipus de divertiment on les xifres es substitueixen per lletres. En el joc que vos propòs s’ha de tenir en compte el següent: les tres xifres romanes es sumen a la columna a la qual pertanyen amb el seu valor propi per separat, tal com si fos una numeració posicional (per tant, sumam 5 a les unitats, 1 a les desenes i 10 a les centenes). Les altres lletres, nou de diferents en total, han de tenir una equivalència biunívoca amb nou de les deu xifres indoaràbiques. Jo he trobat, almanco, un conjunt de quatre solucions (ja veureu perquè això d'un conjunt). Estic ben segur que aquest resultat representa també la feina de la comissió que li deu donar mil voltes a tot perquè no falli res. Que us vagi de gust!

3 comentaris:

  1. Buf... jo ja hi he donat voltes una estona (i fins he intentat alló que fan els nens: La O ha de ser el zero perque s'escriuren igual :-) Però em rendeixo per una estona i me'n torno a mirar la llista d'inscripcions, que ja va en marxa. Per cert, la solució no seran nombres amb simetria horitzontal, no? jejejeje

    ResponElimina
  2. Bona observació. El que passa realment és que el resultat numèric s'ha de poder invertir amb un gir de 180º sobre un eix perpendicular al paper. Aquesta restricció redueix dràsticament les possibilitats de la J, l'A, l'E i l'M a quatre xifres. Ànim... amb les inscripcions.

    ResponElimina
  3. Això volia dir. Si tenies en compte alguna mena de gir o simetria. Vaig pensar que no hauries filat tan prim. I veig que m'equivocava.
    Vaja, al ser un criptograma fàcil de recordar vaig posar-m'hi al vespre, després de sopar... i en tinc una, sense tenir en compte res més que els nombres.:-?
    Cosa que vol dir que els de l'organització tenim temps de tot. Espero que si falla alguna cosa no sigui perque hem passat massa estona jugant.

    ResponElimina